Design 2 - Slutkollektionen

Hejhej!
 
Denna vecka är lektionerna på eftermiddagen inställda pågrund av utvecklingssamtal, alltså ingen Design 2 lektion på torsdag! Därför sitter jag idag kvar i skolan och jobbar mellan 12-18 (sjukt va jag är duktig när man tänker efter...)! Klockan är nu strax efter 14 och jag har redan hunnit med massviss! Collagen med de olika möblerna är färdiga och så här ser de ut:
 
Det som återstår nu (och som jag ska hinner med på typ en vecka................) är:
- Logga och varumärke
- Prototyp av en möbel
- Ta reda på sängens historia
- Presentation
 
Jag har inte besämt mig riktigt än vilken möbel jag ska göra prototyp av. Jag hade från början tänkt göra sängen eftersom det var min första möbel och den är kärnan i kollektionen, men jag ska få göra min prototyp i ett dyrt träliknande material och jag vill verkligen göra det snyggt vilket jag kanske inte riktigt hinner med om jag tar den svåraste möbeln...
 
Sen var det ju det där med logga också... Jag skulle vilja ha en logga för märket och en för kollektionen men jag kommer inte på vilka namn jag ska ha så det är svårt att gå vidare förrän jag kommit på ett... Namnet för märket ska ha med barn,  griffelfärg och att måla och kollektionen ska ha allt det, plus djur-/fotavtryck....
 
UPDATE:
Klockan blir 16 om en minut och jag har äntligen kommit fram till vilka loggor jag ska ha! Mitt märke heter TINY ARTISTS och kollektionen heter HOPSCOTCH. Här nedan kommer exempel på olika loggor jag har exprementerat med, de två översta är de som jag till slut valde!
Jag har använt mig av dafont.com för att ladda ner olika typsnitt som passar barn och det typsnittet som finns i både rosa, grönt och båda färgerna tillsammans heter Child's play och det är den jag ska använda mig av. Till och med namnet passar kollektionen! Jag funderade från början på att namnet endast skulle ha än av kollektionens tre färger (svart, grön och rosa) men i endast svart känndes det för tungt, allvarligt och tråkigt (och inte heller speciellt barnsligt...) i rosa blev det för "flickigt" och i grönt blev det lite för "pojkigt" (jag tycker inte att man som tjej inte får ha grönt, men jag tänker på att samhället har den bilden av färgen vilket gör att kollektionen kommer förknippas med endast flickor eller pojkar och det vill jag inte) men när jag använde alla tre färgerna samtidigt kändes det mer neutralt. 
 
Som jag sa (och som är rätt uppenbart när man ser bilden ovan) så kommer kollektionen heta hopscotch vilket på svenska betyder hoppa hage. Hoppa hage är något som jag verkligen kopplar till min barndom eftersom vi lekte det jämt och det hoppas jag att man som barn fortfarande gör även i dagens moderna samhälle.
 
Kollektionens grund ligger i fotavtryck och att motivera barnen till lek och att kopplingen till djuren och naturen ska göra barnen nyfikna och på ett sätt ta in naturen i barnens rum. Kollektionen består av 5 möbler och fyra djur, häst, hund, katt, fågel och människa (vi är ju faktiskt djur) och dessa djurs fot-/tassavtryck finns på möblerna och därför även i kollektionens logga.
 
Nu ska jag jobba vidare med presentationen och förbereda för att på onsdag eller torsdag skapa produkten!
 
//Sandra
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0