Arkitektur och rum - Gunnebo lusthus

Hejhej!
 
I fredags förra veckan började vi på en ny uppgift i Arkitektur och rum (shit tänker jag då eftersom det bara är 45 dagar till studenten............. men det verkar väldigt roligt så ser ändå fram emot det) som handlar om (som rubriken redan skvallrat om) att designa ett lusthus till Gunnebo slott. Lusthuset ska vara i samma stil som slottet, nyklassicism, och vi kommer utgå från en grundritning när vi gör våra förslag. Så här ser Gunnebo Slott ut för er som inte har koll på det: 
 
 
Vi kommer designa lusthuset åt en 40-årig kvinna med reumatism och måste ta hänsyn till hur det påverkar hennes liv och vad jag som designer/inredare kan göra för att förenkla hennes liv. Vi ska även göra en produkt för att förenkla för någon med reumatism. Efter introduktionen började jag skissa på olika förslag för att komma fram till en bra möblering osv. 
Skissen ovan är den variant som jag kom fram till var bäst och det är alltså den jag kommer genomföra (typ... den är inte helt färdig än). Halva lusthuset kommer vara helt stängt utan varken fönster eller dörrar för att skapa en sittplats fri från drag och kyla eftersom jag råkar veta att reumatism blir värre av kyla. Andra halvan har dörrar på varje vägg som man kan öppna för att få in ljus, luft och natur, men ändå utan att hamna i drag. Den halvan utan fönster och dörrar kommer ha en vägg- och golvfast, månformad bänk, med förvaring och plantering. Framför bänken ska det vara ett runt/ovalt bord (även det med lite planteringsmöjligheter) och jag funderar på om eventuellt bordet ska gå att rulla och dela i två så man kan ställa de två delarna där man vill (typ vid väggen bredvid hyllan så kan man stå där och plantera och inte behöva gå så långt) men är som sagt inte helt färdig med min idè än!
 
 
Nästa lektion ska jag börja arbeta på den modell av lusthuset jag ska skapa samt läsa på om reumatism och försöka klura ut vad för mer saker jag ska hitta på för att göra det enklare för min fiktiva kund. 
 
//Sandra
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0