Estetisk kommunikation/Historia 2 - Gustav Adolfs Torg

Hejhej!
 
Vi har börjat med ytterligare en ny uppgift (aaah panik!!) där vi ska ge förslag på hur Gustav Adolfs Torg i Göteborg ska göras om. Förslaget ska spegla Göteborg både då och nu och visa på det gröna och jämlika Göteborg. Jag har valt att åter igen arbeta tillsammans med min klasskompis Wiktoria, eftersom jag trivs med att jobba i par för att ha någon att bolla idéer med och dela ansvaret med.
 
Som man typ kan läsa sig till i rubriken så är det en uppgift som vi jobbar med i två kurser - Estetisk kommunikation och Historia 2, och vi kommer därför skriva en uppsatts till arbetet som handlar om Göteborgs historia. Är inte hundra säker på vad det innebär än (vi har inte börjat skriva än utan bara gått igenom saker på lektionerna i Historia) men tanken är att vi ska skriva på uppsatsen på Historielektionerna och jobba med förslaget på lektionerna i Estetisk kommunikation, vi har dessutom lektionerna i Bildteori då vi kan jobba med uppgiften eftersom vi inte kommer börja med någon ny uppgift i den kursen (PRAAAISE THE LOORD).
 
Veckan började alltså med en historialektion där vi fick titta på en film om Göteborgs historia, sen efter lunch hade vi Estetisk kommunikation (ursäkta mig men varför i fridens namn döpa en kurs till ett sånt jobbigt och långt namn?? kommer kalla den för estkom från och med nu!) nåväl, vi började med att gå till Gustav Adolfs torg (det ligger lägligt nog typ 100 meter från skolan) för att få inspiration, se hur platsen används, kolla hur folk rör sig, skissa på idéer och ta kort. Här kommer några små bilder som jag tog:
 
 
 
 
 
Inte de vackraste bilderna kanske... Kombinerar detta med en ståtlig bild på herr Gustav Adolf en lite soligare dag, tagen från kära Google:
 
 
Det jag kunde konstatera på plats var att torget är en passage, både till Packhuskajen, Brunnsparken och till Nordstan. Folk går tvärs över torget och det är därför viktigt att man inte ska tvingas gå runt för det kommer leda till att folk väljer att gå en annan väg... Dessutom är torget en mötesplats. Det ligger centralt och bra och det är ganska svårt att missa eftersom det är stort och det är ganska svårt att missa varandra eftersom det är så öppet. Däremot är det knappt någon växtlighet eller så, vilket jag gärna vill att vi ska få in.
 
Bloggar igen om några dagar när vi kommit igång med projektet mer ;)
 
//Sandra
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0