Estetiskt kommunikation - Kokbok

Hejhej!
 
På lektionen idag har vi börjat med en ny uppgift där vi tillsammans i klassen ska göra en bok med våra bästa fika recept! Vi ska göra varsitt förslag på en framsida och ett uppslag och vi kommer sedan att rösta fram det förslag som vi gillar mest och därefter göra vår bok på riktigt! 
 
Efter en kort genomgång om grafisk design, typsnitt och vad som är viktigt att tänka på när man gör en kokbok (tema osv.), så gick vi till Akademibokhandeln för att kika på andra böcker för inspiration. Jag har inte helt bestämt  mig vilket recept jag ska använda, men funderar på en tårta med chocolate chip cookies som botten och med creamcheese frosting till eller någon typ av Mug Cake. Både dessa har jag fått inspiration till från en Youtube-kanal kallad Gemmas Bigger Boulder Baking.
 
                                                
Chocolate chip cookie cake      
 
 
Mug cakes...
 
Om jag gör den tårtan, eller något annat som hon inspirerat mig till, så vill jag att boken ska, precis som bakverken, vara lite annorlunda. Jag vill inte göra en sterotypisk, pastellfärgad och gulligullig bok (även om jag ju älskar allt som har med pastellfärger och gulligull) eftersom det inte skulle passa recepten. Jag vill göra en bok som kanske inte sticker ut i mängden jättemycket, men som iallafall inte ser ut precis som alla andra gör. 
 
Nedan kan du se en bild på två stycken lite mer klassiska kokböcker, inte så speciella, inte så extrema, men budskapet når fram, designen är tydlig och jag tycker det ser fräscht och trevligt ut...
 
Istället för de klassiska böckerna ovan hittade jag även några böcker som var lite mer moderna och häftigare...
 
 
 
 
Jag vill försöka göra min kokbok rätt så stilren och med inslag från naturen för att den ska kännas fräsch, men vill samtidigt att den inte ska bli säsongsbetonad utan att den ska fungera året runt... Eller kanske som förslag till hela boken att man har fyra olika kapitel efter de fyra olika årstiderna, vinter, vår, sommar, höst... 
 
//Sandra


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0